Ženský a květinový svět Alfonse Muchy a návštěva Prahy
Duben 16, 2024
Alfons Mucha, jeho ženské a květinové světy, Muchovy šperky a kam v Praze za Muchou a skrytými poklady Prahy.
Alfons Mucha, jeho umění a pocta kráse
Alfons Mucha (1860-1939) byl pozoruhodnou postavou českého a světového umění. S nadáním pro řadu uměleckých oborů - od malířství, sochařství, archietktury, přes divadlo a návrhy nábytku a šperků - dal tvář francouzské secesi - Art Nouveau.
Nerozlišoval mezi malbou, designem a reklamou a jeho tvoření byla pocta kráse. Svět ho spojuje především s jeho grafikami, plakáty a užitným uměním (etikety, viněty, nálepky, kalendáře). A jako jeden z mála umělců se dočkal uznání již za svého života a trvá do současnosti.
V průběhu 19. století bylo umění dostupné pouze společenské elitě. Mucha ale věřil, že umění by mělo být dostupné všem, bez ohledu na společenské postavení. A v tomto duchu ho také proslavily obrazy ulice - plakáty.
Foto: Autoportrét Alfonse Muchy kreslícího ve svém pařížském studiu s dýmkou v ústech. Courtesy of Wikipedia
Muchovy ženské a květinové světy
Ženy a krásné ženské tělo bylo Muchovým středobodem. Jsou téměř vždy zobrazovány jako krásné nebo nevinné bytosti, oblečené v róbách, s dlouhými, rozpuštěnými vlasy. Vytvořil obraz ženy jako polobohyně, která žije ve světě obklopené květinami a symboly, aniž by věděla o existenci světské problematičnosti.
A stejně často Mucha zobrazoval květiny, které jsou jednou z nejcharakterističtějších prvků Muchova stylu. Ať už jsou drženy v rukách, zapleteny do vlasů žen nebo zdobí obraz jinak.
Foto: F. Champenois Imprimeur-Editeur (1897). Courtesy of Wikipedia
Roční období, 1896
Mucha se při tvorbě svých panelů zabýval šesti hlavními tématy - Ročí obodbí (1896), Květiny (1898), Umění (1898), Denní doba (1899), Drahé kameny (1900) a Měsíc a hvězdy (1902).
Roční období z roku 1896 vyjádřilo proměnlivé nálady ročních období prostřednictvím čtyř ženských postav a stalo se jednou z nejoblíbenějších sérií. Personifikace čtyř ročních období nebyla ničím novým, ale Mucha dal tématu nový život.
Květiny, 1898
Les fleurs: l'iris, l'œillet, le lys, la rose/Květiny: kosatec, karafiát, lilie, růže. V cyklu Květiny Mucha zosobnil svým osobitým stylem čtyři květiny - růže, kosatec, karafiát a lilie. Jsou zobrazeny jako ženy. A i účesy žen napodobují tvary okvětních lístků a listů.
Muchovy šperky, Fouquet a butik v Paříži
Narozdíl od plakátů, Muchovy šperky tak známé nejsou. Muchův plakát Medea, 1898 viděl známý francouzský klenotník George Fouquet a zaujal ho hadí náramek na Médéině ruce. V roce 1899 klenotník takový hadí náramek podle Muchovy kresby vytvořil pro Sarah Bernhardtovou. A pro Sarah Bernhardtovou následně Mucha navrhl další šperky. Mucha sám vytvořil jen omezený počet šperků, většina z nich vznikla ve spolupráci s Fouquetem.
A spolupráce vedla až k vybudování Fouquetova butiku v Rue Roayle, pro který Mucha navrhl exteriér i celý interiér. V roce 1941 Fouquet předal všechny šperky do úschovy Musée Carnavalet v Paříži.
Muchovy šperky můžete vidět také zde.
Foto: Fasáda klenotnictví Georgese Fouqueta na rue Royale 6 v Paříži, navržená v roce 1901 Muchou, projektovým manažerem společnosti Jansen, která si pro vitráže vyžádala Léona Farguese, demontována v roce 1923, Musée Carnavalet (Paříž). Courtesy of Wikipedia. Autor: O.Taris
Návštěva Prahy - Mucha a objevení skrytých klenotů
Pokud jste obdivovateli Muchova umění a zrovna jste v Praze nebo návštěvu Prahy plánujete, můžete absolvovat jednu z cest Prahou po stopách Alfonse Muchy. Můžete také navštívit Muchovo muzeum, které je jediné muzeum na světě věnované Alfonsu Muchovi. Otevřeno je denně od 10:00 do 18:00 hod.
A muzeum se nachází 5 minut pěšky od GIYOU GARDEN. A můžete tak spojit prohlídku Muchovy tvorby s prohlídkou neobvyklé zahrady kvěitn ze stříba a zlata. A vedle Muchových plakátů s kosatcy, karafiáty, liliemi a růžemi, můžete prozkumat unikátní šperkařské sněženky, sedmikrásky, jílek, chrpy, levandule aj., které jinde než v Praze neuvidíte.
GIYOU
info@giyou.cz